A TPMS (Tyre pressure monitoring system) a gyártó által személygépjárművekre integrált keréknyomás ellenőrző rendszer, amely folyamatosan méri a gumiabroncsok nyomását és a hőmérsékletet. Nyomásvesztés esetén a rendszer hibaüzenetet, figyelmeztető jelet küld a jármű műszerfalára, tájékoztatja a jármű vezetőjét a gumiabroncsok állapotáról. Használatával kiküszöbölhetők a nyomásvesztés okozta problémák: pl fékút növekedés, túlmelegedés, csökkent tapadás, gördülési ellenállás növekedés=üzemanyag fogyasztás növekedés, CO2 kibocsájtás növekedés.
Az Európai Unió rendeletének megfelelően 2014. November 1-től kizárólag abroncsnyomás ellenőrző rendszerrel (TPMS) felszerelt személyautókat lehet regisztrálni. A nem, vagy nem megfelelően működő rendszer vagy szenzor hibakódot eredményez a járműben, amelyet a műszaki vizsga folyamán is ellenőriznek.
Milyen felnikkel tudom használni?
Felni választásnál figyelni kell arra, hogy a felni alkalmas legyen TPMS szenzorok felszerelésére, a ma már forgalmazott tárcsák döntő többsége alkalmas TPMS nyomáseladós szenzorok beszerelésére, ezt egyébként a tárcsák TÜV bizonylata igazolja.
Milyen többletmunkát eredményeznek a TPMS rendszerek átszereléskor?
A jármű tulajdonosa sajnos nem fogja tudni maga átcserélni a kerekeket, hanem egy szakmailag felkészült szakemberhez kell fordulnia, aki rendelkezik a szükséges eszközökkel is és fel tudja szerelni, illetve programozni a szenzorokat.
Fel tudom szerelni a direkt TPMS szenzorokat én magam is?
Az abroncsnyomás-ellenőrző rendszer szenzorainak felszereléséhez szaktudás, illetve speciális eszközök szükségesek, így mindenképp azt javasoljuk, hogy forduljon szakemberhez. A direkt rendszerek szenzoraira kifejezetten ügyelni kell:
TPMS hibaüznetek
Ennek a jelnek felvillanása esetén ellenőrizzük a keréknyomást, és ha szükséges, korrigáljuk, defekt esetén cseréljünk kereket. Újraindítás után a TPMS rendszer felvillanó jelének meg kell szűnnie.
TPMS rendszer hibára utal, ez esetben a gépjármű szakműhelyéhez kell fordulni.
forrás: Alcar, Hoffmann